Wat Suriname kan leren van succesvolle landen in toerisme en export

Terwijl Suriname kampt met economische problemen, lukt het landen in de regio als Costa Rica, de Dominicaanse Republiek en Colombia wel om hun economie te versterken via toerisme en export.

Volgens onderzoek van Notizia kan Suriname veel van deze landen leren, vooral als het gaat om het benutten van eigen natuurlijke en menselijke rijkdommen.

Costa Rica is al jaren succesvol met ecotoerisme. Het land trekt miljoenen bezoekers met natuur, rust en duurzaamheid als speerpunten.

Suriname heeft vergelijkbare natuur, maar mist nog goede wegen, betrouwbare vluchten en een sterke promotiecampagne in het buitenland.

Met gerichte investeringen in infrastructuur en marketing kan ook ons land aantrekkelijker worden voor toeristen die houden van natuur en avontuur.

De Dominicaanse Republiek laat zien hoe belangrijk export kan zijn. Door landbouwproducten zoals cacao en bananen slim op de wereldmarkt te brengen, verdient het land veel buitenlandse valuta.

Ons land zou ook beter kunnen inzetten op export van vis, fruit en ambachtelijke producten. Wat nodig is: betere productkwaliteit, ondersteuning bij verpakking en hulp bij toegang tot internationale markten.

Ook Colombia biedt een les. Daar worden digitale diensten, creatieve beroepen en technologische innovatie gestimuleerd.

Surinaamse ICT’ers, ontwerpers en kleine dienstverleners kunnen ook klanten in het buitenland vinden als ze begeleiding en financiering krijgen.

Als de regering samen met het bedrijfsleven durft te investeren in deze groeisectoren, kan Suriname net als deze landen profiteren van meer inkomsten, banen en vertrouwen in de toekomst.

De mogelijkheden zijn er, nu is het tijd om ze echt te benutten.