Surinaamse sollicitanten missen kansen door te weinig kennis over Nederland

Nederlandse bedrijven zoeken naar manieren om voordeliger te werken en de inzet van goedkoper personeel op afstand via online samenwerkingen wint daarbij aan terrein.

In deze ontwikkeling zien ook Surinaamse werkzoekenden kansen: werken voor een Nederlands bedrijf vanuit eigen huis in eigen land en een doorgaans hoger salaris in euro’s uitbetaald krijgen, vaak op de computer, blijkt aantrekkelijk.

Toch blijkt uit recente signalen van meerdere Nederlandse zakenlieden dat veel sollicitanten uit Suriname onvoldoende basiskennis hebben over Nederland, wat hun kansen verkleint.

Volgens deze ondernemers missen veel kandidaten hoognodige achtergrondinformatie over Nederland.

Tijdens sollicitatiegesprekken komt het regelmatig voor dat men geen idee heeft welke drie steden de grootste zijn, of zelfs niet weet wat de hoofdstad is.

Elementaire kennis over Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ontbreekt opvallend vaak.

Ook basale informatie zoals de naam van de belangrijkste luchthaven (Schiphol) of de grootste havenstad (Rotterdam) blijkt voor velen onbekend.

Daarnaast valt op dat veel sollicitanten moeite hebben met de Nederlandse taal. Er is vaak sprake van een beperkte woordenschat, verkeerd gebruik van lidwoorden en gebrekkige grammatica.

Ook ontbreekt het geregeld aan basiskennis over internationale actualiteit en geopolitiek, wat bij bepaalde functies wel degelijk relevant kan zijn.

Ik spreek regelmatig jongeren en ouderen die vanuit huis willen werken voor bedrijven in Nederland, maar het ontbreekt hen aan algemene kennis over het land zelf, laat staan over omliggende Europese landen.

Soms weten ze niet eens wat het verschil is tussen een provincie en een stad. Dat is echt een gemiste kans.

Ik adviseer sollicitanten om zich veel beter voor te bereiden. Een kleine investering in kennis levert vaak een groot verschil op in kansen.

Er is online veel werk te verrichten vanuit Suriname. Denk aan administratieve ondersteuning, dataverwerking, klantenservice via e-mail of chat, contentmoderatie en eenvoudige grafische vormgeving.

In de nabije toekomst zal de vraag naar dergelijke diensten waarschijnlijk toenemen, zeker nu Nederlandse bedrijven met behulp van kunstmatige intelligentie repetitieve taken kunnen uitbesteden aan goedkopere krachten in het buitenland.