Surinamers gefrustreerd over traag en wegvallend internet

In Suriname groeit de ergernis over de plotselinge daling van de internetkwaliteit.

Mensen betalen maandelijks forse bedragen voor hun vaste verbinding en zetten vaak ook hun mobiele data aan om door te kunnen werken of streamen, maar toch blijft de verbinding traag of valt die volledig weg.

Voor veel gezinnen en kleine ondernemers is het inmiddels een dagelijks probleem.

“Je opent een website en moet minuten wachten. Videobellen lukt vaak niet zonder haperingen,” vertelt een zelfstandige ondernemer uit Commewijne aan Notizia.

“Ik heb zowel wifi als mobiele data aan, maar niets werkt zoals het hoort. En toch betaal ik iedere maand het volle bedrag.”

Het probleem doet zich voor in meerdere districten en stadsdelen. Soms is de storing de hele dag merkbaar, maar vaak vooral in de avonduren wanneer veel mensen tegelijk online zijn.

Verschillende gebruikers denken dat het te maken heeft met overbelasting van het netwerk. Anderen vermoeden dat er sprake is van technische storingen bij de providers, maar duidelijke en tijdige informatie daarover ontbreekt meestal.

Volgens onderzoek van Notizia speelt ook mee dat de bestaande netwerken in Suriname onvoldoende zijn aangepast aan de enorme groei van het internetgebruik.

Steeds meer mensen werken thuis, volgen online lessen, streamen films en gebruiken sociale media, maar als het netwerk daar niet op wordt uitgebreid, zijn vertragingen en wegvallende verbindingen onvermijdelijk.

De roep om verbeteringen wordt luider. Steeds meer klanten willen weten waar hun geld naartoe gaat en waarom zij moeten betalen voor een dienst die niet altijd werkt.

Een betrouwbare internetverbinding is in 2025 geen luxe meer maar een basisvoorwaarde voor werk, onderwijs en dagelijks leven.