Een huid met vlekken of onzuiverheden wordt door veel mannen als opvallend onaantrekkelijk gezien. Niet omdat ze oppervlakkig willen oordelen, maar omdat de huid onbewust gekoppeld wordt aan gezondheid, hygiëne en leefstijl.
Dat blijkt ook uit internationaal wetenschappelijk onderzoek van de University of Stirling in Schotland, gepubliceerd in het tijdschrift Evolution and Human Behavior.
In dit onderzoek kregen honderden proefpersonen foto’s te zien van gezichten met verschillende huidcondities. Zowel mannen als vrouwen beoordeelden gezichten met een egale, heldere huid systematisch als veel aantrekkelijker.
De onderzoekers concluderen dat mensen evolutionair geprogrammeerd zijn om een gave huid te associëren met een sterk immuunsysteem en goede genen. Bij het kiezen van een partner speelt dat bewust of onbewust een grote rol.
Notizia deed daarnaast een eigen kleinschalige peiling onder 7 mannen in Suriname in de leeftijd van 22 tot 58 jaar. Ook daar komt een duidelijk beeld naar voren: een verzorgde huid weegt zwaar mee als het gaat om aantrekkelijkheid.
Alle respondenten gaven aan dat een vrouw met een ongelijkmatige huid, puistjes of huidvlekken al snel minder aantrekkelijk wordt gevonden, hoe stijlvol of vriendelijk ze verder ook is.
Opvallend is dat deze mannen verzorging vooral associëren met discipline en zelfrespect. Make-up speelt hierbij nauwelijks een rol.
“Je hoeft echt geen dikke laag make-up te dragen,” zegt een zakenman uit Paramaribo.
“Maar een frisse, verzorgde en gave huid laat zien dat je goed voor jezelf zorgt. Voor mij maakt dat een wereld van verschil. Een vrouw met een mooie, gezonde huid heeft direct een streepje voor.
Eerlijk gezegd val ik meestal af op iemand bij wie dat ontbreekt. Het doet gewoon iets met mijn aantrekkingsgevoel.”

Sheryl Gallant is hoofdredacteur van Notizia.nl. Met haar scherpe pen en oog voor detail weet ze complexe verhalen helder over te brengen.
Ze staat bekend om haar betrokkenheid bij de actualiteit en haar vermogen om nieuws toegankelijk te maken voor een breed publiek.