Wat begon als een Aziatische trend, is uitgegroeid tot een wereldwijde rage: Labubu, het brutale maar schattige knuffelfiguurtje met puntige oren en scherpe tandjes.
Waar het speelgoed vooral populair was in landen als China, Korea en Japan, groeit de belangstelling nu ook in Nederland én Suriname.
Labubu werd ontworpen door de Chinees-Nederlandse kunstenaar Kasing Lung en maakt deel uit van de serie ‘The Monsters’.
De figuren zijn verkrijgbaar in zogenoemde blind boxes, waarbij pas bij het openen duidelijk wordt welk exemplaar je hebt.
Zeldzame varianten zijn bijzonder geliefd onder verzamelaars.
De verzamelgekte wordt verder aangewakkerd doordat influencers zoals Blackpink’s Lisa en Dua Lipa ermee zijn gespot, wat de figuren een modestatus geeft.
In Nederland openden winkels zoals Pop Mart Amsterdam hun deuren, en online is het aanbod ruim.
Op sociale media circuleren talloze ‘unboxings’ waarin jong en oud hun nieuwste aanwinsten tonen.
Labubu wint ook in Suriname snel aan populariteit. Niet alleen kinderen zijn er enthousiast over, maar ook steeds meer volwassenen, met name vrouwen, tonen interesse.
Daarom spelen winkeliers, zowel in fysieke winkels als online, in op deze groeiende vraag door hun aanbod uit te breiden.
Toch is er ook kritiek. In sommige kringen in Suriname wordt de pop spottend “La bakroe” genoemd, een term die verwijst naar iets onheilspellends of demonisch.
De scherpe tandjes en brutale blik roepen bij sommigen eerder associaties op met iets duisters dan iets knuffelbaars.
Toch blijft Labubu voor veel fans gewoon een trendy en geliefd verzamelobject.
