Surinaamse ouders hechten mogelijk meer waarde aan nationale geschiedenis dan aan wereldgebeurtenissen op school

Op sociale media en verschillende internetfora verschijnen berichten van ouders die vinden dat het onderwijs zich vooral moet richten op de geschiedenis van Suriname.

Anekdotisch bewijs en online reacties wijzen erop dat sommige ouders het nauwelijks belangrijk vinden dat hun kinderen ook leren over de rest van de wereld of zelfs over de buurlanden.

In een reactie schrijft een ouder: “Mijn kinderen hoeven niks te onthouden wat in het buitenland gebeurd. Als ze het op school krijgen prima. Als ze het ergens lezen en aandacht willen geven, ook goed. Ze moeten eerst alles goed over hun eigen land leren en weten. Want er worden tegenwoordig zoveel belangrijke hoofdstukken overgeslagen op school.”

Hoewel het begrijpelijk is dat ouders waarde hechten aan een stevige kennisbasis over Suriname zelf, wijst onderzoek van Notizia erop dat kennis van internationale geschiedenis en wereldgebeurtenissen ook van grote waarde is.

“Inzicht in mondiale ontwikkelingen helpt kinderen om verbanden te leggen, wereldwijde patronen te begrijpen en hun plaats in de internationale gemeenschap te zien.

Wereldgeschiedenis biedt bovendien lessen over oorlog en vrede, technologische revoluties, sociale bewegingen en culturele ontwikkelingen die vaak ook invloed hebben gehad op Suriname.

Denk aan slavernij, kolonialisme, migratiestromen en internationale handel. Zonder dat bredere perspectief kunnen jongeren later moeite hebben om actuele gebeurtenissen te plaatsen of geopolitieke situaties te begrijpen”, vertelt filantroop en entrepreneur Geor Hering.

Ook vergroot wereldkennis naar zijn zeggen het analytisch vermogen, stimuleert het kritisch denken en maakt het makkelijker om zich te verhouden tot anderen in een steeds meer verbonden wereld.

Juist in een land met diverse culturele wortels zoals Suriname, kan kennis over wereldgeschiedenis bijdragen aan meer begrip, tolerantie en bewust burgerschap.

Het is dus niet óf Suriname óf de wereld, maar juist beide.